test_image

The Contour of Surface

2021

今作のテーマは「輪郭(Contour)」と「表面(Surface)」の中間的表現である。壁に固定した「枠」に強く張ったストレッチ性の布の裏側から、抽象的な形体を様々な角度、スピードで押し当てたり離したりすることで、布の表面に様々な輪郭が浮かび上がり、消える様を表現する。

印刷物や映像に描かれる輪郭は主に平面における線や色面の境界として描かれ、メディアそのものの物性(例えば紙の質感やディスプレイの光の揺らぎなど)はノイズとして輪郭の認識からは極力排除される。対して、立体物の形体の輪郭は、陰影などを手がかりに、現実世界と地続きな「表面」として現れる。今作では、布を張ることで生まれる平面と、その裏側のオブジェクトとの関係性によって、「表面」を介した映像的表現を試みる。すなわち、世界との地続き性・物質的恒常性と平面における映像的変化の両立である。

結果として、「見える」状態と「 見えない」状態の境界を曖昧に行き来するような表現が生まれた。物体同士の繊細な交わりによって生じる「現象」としての輪郭は、鑑賞者の感性に直接語りかける。

2022年1月21-22日に開催されたISCA2021(グランフロント大阪 ナレッジキャピタル)にて展示と公開審査を行い、デジタルコンテンツ部門にて優秀作に選出された。

The theme of this work is an intermediate expression between "Contour" and "Surface". By pressing and releasing abstract shapes from behind a stretchy cloth stretched tightly over a "frame" fixed to the wall at various angles and speeds, the artist expresses various contours emerging and disappearing on the surface of the cloth.

Contours in printed matter and images are drawn mainly as boundaries of lines and color surfaces on a flat surface, and the physical properties of the media itself (e.g., the texture of the paper or the flickering of light on a display) are excluded as much as possible from the perception of contours as noise. In contrast, the contours of three-dimensional objects appear as "surfaces" that are connected to the real world through shadows and other cues. In this work, the artist attempts to create a visual expression through the "surface" by the relationship between the flat surface created by stretching the cloth and the objects on the reverse side of the cloth. In other words, it is a compatibility between the earth's continuity with the world, material constancy, and visual change on a flat surface.

The result is an expression that ambiguously moves back and forth between the boundary of "visible" and "invisible" states. The contours as phenomena created by the delicate interplay between objects speak directly to the viewer's senses.

The work was exhibited and publicly screened at ISCA2021 (Grand Front Osaka Knowledge Capital) held on January 21-22, 2022, and was selected as an outstanding work in the Digital Contents Division.

Video shooting and editing: Tetsuro Ryuta